Τι είναι τα αντιοξειδωτικά;

Τα αντιοξειδωτικά στοιχεία δρουν ως ασπίδες του οργανισμού μας, αφού δέχονται την επίθεση (οξείδωση) των *ελεύθερων ριζών και αποτρέπουν την εκφυλιστική αλλοίωση των κυττάρων. Όταν τα μόρια των αντιοξειδωτικών στοιχείων εξουδετερώνουν ελεύθερες ρίζες, απενεργοποιούνται και αυτά. Συνεπώς θα πρέπει να τα αναπληρώσουμε με την λήψη κατάλληλων τροφών.

*οι ελεύθερες ρίζες πραγματοποιούνται στον οργανισμό μας από οξειδώσεις διαφόρων χημικών αντιδράσεων και είναι ουσίες επιβλαβείς για τα κύτταρα, αφού προκαλούν τον πιο γρήγορα θάνατό τους και την δημιουργία διαφόρων εκφυλιστικών παθήσεων

Ποια είναι τα κυριότερα αντιοξειδωτικά;

 

Στοιχείο Τροφή Ιδιότητα

Βιταμίνη Α

Συκώτι, γαλακτοκομικά, αυγά
(ως προβιταμίνη Α: σπανάκι, μαρούλι χόρτα, καρότο, τομάτα, πεπόνι, μάνγκο)
Διατηρεί τη δομή και τη λειτουργία των μεμβρανών των κυττάρων. Υπάρχει και ως προβιταμίνη Α σε φρούτα και λαχανικά
Βιταμίνη C
(Ασκορβικό οξύ)
Φρέσκα φρούτα και λαχανικά, εσπεριδοειδή, (πορτοκάλια, μανταρίνια, κ.τ.λ), πιπεριά, λάχανο, μαϊντανό, κουνουπίδι, μπρόκολο, ακτινίδιο, φράουλα, ροδάκινο Οξειδώνεται εύκολα και αποτρέπει την οξείδωση ευάλωτων βιολογικών μορίων όπως τα φωσφολιπίδια και η χοληστερόλη των λιποπρωτεϊνών
Βιταμίνη Ε Δημητριακά, φυτικά λίπη (ελαιόλαδο), αβοκάντο, γαρίδες, γλυκοπατάτα, ξηρούς καρπούς Αποτελεί το βασικό λιποδιαλυτό μέσο αντιοξειδωτικής άμυνας του οργανισμού. Διαδραματίζει ρόλο φυσικού αντιοξειδωτικού, γιατί οξειδώνεται εύκολα και εμποδίζει την αυτόματη οξείδωση ευάλωτων λιπιδίων (κυρίως των πολυακόρεστων)
Σελήνιο Σε όλα τα λαχανικά και τα δημητριακά, τα όστρακα και το κρέας. Είναι συστατικό ενός ενζύμου που εξουδετερώνει τις ελεύθερες ρίζες πριν κάνουν ζημιά στον οργανισμό. Οι βιταμίνες Α και Ε ενισχύουν τη δράση του
Ψευδάργυρος Στο κρέας, όστρακα, μαλάκια, εντόσθια, σύκα μανιτάρια, δημητριακά ξηρούς καρπούς. Βοηθάει στη λειτουργία ενζύμων που συμμετέχουν στην εξουδετέρωση των ελεύθερων ριζών.Υπάρχουν και άλλες ουσίες με αντιοξειδωτική δράση, όπως ορισμένα αμινοξέα, η Β-καροτίνη, το λυκοπένιο (ντομάτα), οι ινδόλες (στο μπρόκολο και το κουνουπίδι και άλλες ουσίες στο σκόρδο, τη φράουλα, τα σταφύλια, κ.ά.